Naar agenda
4/11/2013 Roy-Data
Een groep van 13 personen, bestaande uit enkele afgevaardigden van het Russisch Verbond van Motorrijtuigenverzekeraars, onder wie de vice-president, en een afgevaardigde van de Bank of Russia brachten op maandag 28 oktober j.l. een hele dag door op ons kantoor aan de Bordewijklaan in Den Haag.
Aanleiding was de kennis
en ervaring die in Nederland bestaat ten aanzien van bonus/malus
systemen binnen de Nederlandse motorrijtuigenmarkt en met name de
systeemtechnische ondersteuning daarvan door het Roy-datasysteem.
Zowel door het Verbond van Verzekeraars als door de Stichting
Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (SEPS), beheerder van
Roy-data, werd de afvaardiging hierover uitgebreid
geïnformeerd.
Bonus/Malus
In de ochtend ontvingen, namens het Verbond, Richard Weurding,
Ernst Pompen en Maria van Duijvenbode, en namens SEPS, Tjeerd
Wierda, en Hubert-Jan van de Laar, de Russische delegatie.
Aan de
hand van een aantal presentaties werd de rol en functie van zowel
het Verbond als SEPS toegelicht. Tevens werd zowel van onze zijde
als de Russische zijde de werking van het Bonus/Malussysteem
besproken. Dagvoorzitter Jelle Smits, manager van het Nederlands
Bureau der Motorrijtuigenverzekeraars (Groene kaart bureau) en het
Waarborgfonds Motorverkeer, zorgde ervoor dat de presentaties
binnen het geplande tijdsbestek werden gehouden en leidde de
vragenrondes.
Roy-data
In de middag werd nader stilgestaan bij het Bonus/Malussysteem
vanuit een actuarieel perspectief en de functionaliteit van het
Roy-datasysteem. Opvallend was dat er, ondanks een taalbarrière,
geanimeerde en nuttige discussies ontstonden over uitgangspunten en
oplossingen.
Waar in de Russische situatie de toezichthouder een verregaande
controlerende functie heeft, waarbij er zelfs tarieven en kortingen
op basis van B/M centraal worden vastgesteld, kent Nederland een
situatie waarbij de verzekeraar zelf de korting bepaalt voor
schadevrije jaren op een zelf te bepalen premie.

Mobielschademelden
De dag eindigde met een presentatie over de smartphone applicatie
Mobielschademelden. Met deze
applicatie kunnen eenzijdige en tweezijdige schades worden
gemeld.
Illustratief was dat na de presentatie door een aantal
afgevaardigden van de Russische delegatie direct enthousiast de app
werd gedownload. Beide partijen vonden het een zeer geslaagde
bijeenkomst. Inmiddels is het bericht vanuit Moskou ontvangen dat
men intern aan het bespreken is of Mobielschademelden.ru niet een
goede oplossing is voor de Russische situatie. Hierbij is verdere
Nederlandse support wenselijk.

Achmea
De volgende dag bracht de delegatie een bezoek aan het kantoor van
Achmea te Zeist. De presentaties aldaar gingen in op de gebruikte
informatiebronnen bij het acceptatieproces. Tevens werd het online
polis aanvraag- en acceptatieproces gedemonstreerd.
Het laatste onderwerp betrof een uiteenzetting van de
Nederlandse inspanningen om verzekeringsfraude te bestrijden en de
wijze waarop Achmea hier mee omgaat. Ook vonden weer zeer
geanimeerde discussies plaats, hetgeen resulteerde in een royale
overschrijding van de tijd die daarvoor was ingepland.
Het bezoek werd afgesloten met een lunch waarbij over en weer
toezeggingen werden gedaan omtrent verdere ondersteuning daar waar
wenselijk. De uitstekende ontvangst bij Achmea heeft sterk
bijgedragen aan de positieve beeldvorming van de Nederlandse
motorrijtuigenverzekeringsmarkt.