Stichting Eps Zakelijk
Puzzel 164X175

Over ons

Sinds 2003 bestaat de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars, ook wel afgekort tot de Stichting EPS of SEPS. De stichting heeft tot doel efficiency voordelen te behalen voor schadeverzekeraars op gebieden waar de concurrentiële verhoudingen tussen de verschillende maatschappijen niet wordt beïnvloed.


Clearinghuis Regresschades (voor de zakelijke markt)
De eerste activiteit vormde de oprichting en operationalisering van het Clearinghuis Regresschades. Het Clearinghuis functioneert niet alleen ten behoeve van schadeverzekeraars, maar ondersteunt ook de communicatie tussen schadeverzekeraars, gevolmachtigden, rechtsbijstandverzekeraars en claimsservices.

Clearinghuis Licht Letsel (voor de zakelijke markt)
Het Clearinghuis Regres kan sinds het voorjaar van 2020 ook gebruikt worden om letselschades tussen Rechtsbijstandsverzekeraars en WA-verzekeraars af te wikkelen, binnen de afspraken die zijn gemaakt in de Procesgang Licht Letsel

Directe Schadeafhandeling (voor de zakelijke markt)
In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade aan particuliere personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten. Het gaat om klanten waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan die bestuurder aansprakelijk is. Hierdoor kan deze vorm van schade straks sneller en eenvoudiger worden afgehandeld.

Roy-data (voor de zakelijke markt èn particulier)
Een andere activiteit is een royementsverklaringen database, Roy-data genaamd. Deze activiteit is operationeel sinds 1 september 2007

Mobielschademelden (voor de zakelijke markt èn particulier)
Mobielschademelden is het initiatief van de Stichting EPS waarmee met name tweezijdige schades via mobiel internet kunnen worden aangemeld.

Essentie van het concept is dat op één smartphone de melding wordt aangemaakt. De wederpartij ontvangt een sms met daarin een samenvatting van de melding en ondertekent deze melding door de ontvangen sms-code te verstrekken aan de melder. Ook éénzijdige meldingen worden ondersteund.

Mobielschademelden is sinds oktober 2011 operationeel.