Stichting Eps Particulier

Nieuwsbrief SEPS 18 december 2024

18-12-2024

Tariefsverhoging
In de afgelopen jaren zijn de tarieven van EPS diensten vrijwel ongewijzigd gebleven. Door inflatie, doorbelaste tariefstijgingen van leveranciers verhoogde eisen vanuit wet en regelgeving en toegenomen vragen van klanten, stijgen de kosten van EPS. Daarom is het onontkoombaar dat EPS ook haar tarieven verhoogd conform contractuele voorwaarden. Dit betekent dat in 2025:

  • Tarief voor Roy-data 2.0 stijgt van 0,195 naar 0,215 per tik (u betaalt nu per tik 0,14 ct naar EPS en 0,055 ct naar Solera). Bij de introductie van RD 2.0 in Q1 wordt het totale tarief per tik 0,215 ct volledig vanuit EPS gefactureerd

  • Tarief voor Mobiel Schade Melden stijgt bij tweezijdige melding van € 5,- naar € 5,25 en eenzijdige melding van € 3,- naar € 3,15

  • Tarief van Clearinghuis materieel was € 1,50 en wordt € 1,60 en Clearinghuis licht letsel gaat tarief € 2,50 naar 2,75.

Contracten en DORA
Recentelijk is naar voren gekomen dat de benodigde update op de contractadministratie nog niet voldoende is ingezet. Dit betekent dat er begin 2025 met vrijwel iedere klant een nieuw contract afgesloten zal gaan worden. Ondertussen wordt de DORA wetgeving voor financiële entiteiten per 17 januari 2025 operationeel. Goed om te weten is dat Stichting EPS (namens haar klanten) met haar onderaannemers contractuele afspraken over naleving DORA heeft gemaakt. Deze afspraken zijn gebaseerd op het door het Verbond van Verzekeraars opgestelde amendement (Stichting EPS heeft hierbij het kritieke regime aangehouden).
Actie voor u! Ons verzoek is of u van uw organisatie de contactgegevens (Naam, functie en mailadres) van de tekenbevoegde kunt doorgeven. Dit kan op info@seps.nl, zodat we helpdesk niet aanvullend belasten.

Bemensing EPS
In 2024 heeft EPS te maken gehad met langdurige uitval van 2 van de 5 medewerkers. Daarnaast is ook de directeur in overleg met bestuur sinds juli niet meer operationeel. Dit betekende aanvullende druk op de resterende medewerkers. De werkvoorraden zijn nog steeds hoog, maar gelukkig wordt er op diverse vlakken ondersteuning verleend door het Bestuur, Deelnemers, Stichting CIS en uitzendkrachten.

Drukte op de helpdesk
De helpdesk van EPS handelt alle binnenkomende inzageverzoeken (AVG/recht van betrokkenen af), en alle telefonische vragen van klanten en particulieren. Deze inzageverzoeken zijn het laatste halfjaar verdubbeld. De helpdesk doet er uiteraard alles aan doen om tijdig de afhandeling te realiseren. Dit kan betekenen dat u niet altijd direct een medewerker aan de lijn krijgt. Wij vragen uw begrip hiervoor.

Aankondiging voorgenomen fusie Stichting EPS met Stichting CIS
Stichtingen als EPS en CIS vervullen een belangrijke rol in de branche. De zwaardere lastendruk op klanten drukt ook op de stichtingen. Deze zijn te klein en daarmee te kwetsbaar om op termijn voor de branche hun rol op adequate wijze uit te blijven voeren.

Het overkoepelende bestuur van deze stichtingen is een traject gestart om te kijken of middels een fusie de kwetsbaarheid verder kan worden teruggedrongen. Hierover in 2025 meer informatie (mogelijk via webinars).

In ieder geval heeft dit voor klanten verder geen nadelige gevolgen. Sterker nog, dit moet een verbetering en versteviging van de dienstverlening gaan opleveren.

Projecten EPS
De rol van Stichting EPS binnen schadebranche is essentieel, kijk naar diensten als: ”Roy-data, Clearinghuis, Clearinghuis licht herstel en Mobielschademelden”. Daarom is het niet verwonderlijk dat EPS samen met diverse verzekeraars bij strategische projecten als TSVJ en Roy-data 2.0 betrokken is.

Gedurende 2024 bleek dat de projecten een heroriëntatie nodig hadden, op voortgang maar ook op financiering. Bovenaan staat de kwaliteit van het eindproduct voor de branche. Het resultaat hiervan is dat TSVJ voor onbepaalde tijd uitgesteld. Sector Bestuur Schade zal een vervolg initiëren.

Het oude Roy-data systeem moet al enige tijd worden vervangen. Hier zijn inmiddels forse stappen voorwaarts gemaakt, waarbij livegang in Q1 2025 realiseerbaar lijkt. Voor beide projecten gold dat projectkosten voornamelijk bij EPS terecht kwamen terwijl daar niet (meer) de funding was.

Mooi om te zien dat vanuit de collectiviteitsgedachte de top 24 van Roy-data gebruikers is overgegaan tot het doorvoeren van een eenmalige dotatie van in totaal 1,6 miljoen euro, waarmee Roy-data voor de branche behouden blijft.

De komende feestdagen zijn hopelijk ook voor u goed, om met andere zaken bezig te zijn. Stichting EPS wenst u fijne dagen en kijkt uit naar voortzetting van prettige samenwerking in 2025.

Mochten er vragen zijn over de nieuwsbrief, richt die graag aan info@seps.nl.